søndag 15. april 2012

Styrt-oppkast, spist for mye eller for rask?

I helga har jeg vært på seminar med jobben. Vi har fått ok mat, men litt mer fett og karbohydrater enn jeg setter pris på. Jeg tror nok dette kan ha påvirket vekten til innveiing i morgen.
Lørdag kveld hadde vi fellesmiddag med tre retter. Forretten var laks, hovedretten rinsdyrkjøtt og dessert en perfekt sjokoladefondant. Jeg orket ikke å spise mye, og spiste sakte - syns jeg. Jeg har tidligere spist for fort noen ganger og kjent hvordan det føles. Følelsen jeg får etter å ha spist for fort er at maten har stoppet opp rett under halsen, og over der magesekken starter (tror jeg). Jeg kjenner et press der, og begynner å bli uvel. Om det har gått for langt begynner en kraftig økt spyttproduksjon. Etter ca 10-15 minutter går dette normalt over. Nå har jeg ikke opplevd dette så mange ganger, og ihvertfall under fem ganger. Men de gangene har det utartet seg slik.
Denne lørdagen må jeg enten ha spist mer enn jeg trodde, eller fortere enn jeg trodde, for det ble veldig ubehagelig. Jeg kjente at jeg hadde presset i brystkassa igjen, og så begynte en kraftig økt spyttproduksjon. I et beleielig øyeblikk gikk jeg fra bordet og ut for å få litt frisk luft, men det hjalp ikke. Jeg tenkte at jeg fikk forsøke å vente i 10-15 minutter slik at det ville gå over. Men, etter noen få muntter fikk jeg noe som kjentes ut som smerter i øvre del av magen, antagelig magesekken. Jeg hadde blitt litt bekymret over spyttproduksjonen, da jeg satt og svelget og svelget, siden jeg satt med middagsbordet. Smertene var ikke kraftige, men nye og ubehagelige. Jeg lurte på om det kunne ha noe med at jeg hadde svelget mye av spyttproduksjonen (beklager detaljene men dette er viktig å vite om). Jeg kjente plutselig at jeg måtte reise meg opp fra bordet og latet som ingen ting da jeg hurtig gikk fra bordet UNDER EN TALE. urk!
Jeg rakk så vidt ut i gangen og rundt et hjørne før jeg fikk styrt-oppkast. Jeg rakk ikke å kaste meg over ei spølebøtte. Det var ikke mye, og det var ikke mat, så jeg antar at det var spytt- og slimproduksjonen jeg hadde svelget. Jeg fikk kastet over noe papir og tørket opp med en gang før noen kom. Jeg følte meg mye bedre med en gang, og var ikke typisk kvalm eller uvel som etter "vanlig" oppkast.
Det var en uvanlig opplevelse. Jeg forsøker å være forsiktig med å ikke spise for mye eller for fort. Men at jeg skulle kaste opp, og av så lite som jeg spiste, var litt overraskende. Jeg har ikke hatt noe mer plager etter at jeg kastet opp, og antar det var en engangshendelse.
Jeg tenkte jeg fikk skrive om det siden noen tror at man ikke har dumping som sleeve-pasient. Men, jeg lurer på om det var det!
Det gikk ihvertfall bra til slutt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar