lørdag 4. februar 2012

Hvordan det føles om jeg spiser for fort

Ikke godt!
Nei, det føles ikke godt om jeg spiser for fort. Det er tydeligvis en grunn til at jeg ikke skal gjøre det.
Det er en grunn til at jeg skal spise lite. Det er en grunn til at jeg skal spise sakte. Måltidet bør strekkes seg over minimum 30 minutter. En middag hvor jeg ønsker å få i meg både kjøtt og tilbehør bør strekkes lengre, for at jeg skal få i meg mer.
Om jeg av gammel vane spiser fortere så blir jeg plutselig kjempemett. Men, metthetsfølelsen sitter ikke i magen, den sitter i brystkassa. Det er som om maten har stoppet opp i spiserøret fordi det er fullt i magesekken. Det kan jo faktisk hende at det er det som skjer også.
Om jeg da sjekker klokke og tallerkenen og ser at jeg har spist for mye på for kort tid så er det greitt å forberede seg på at kroppen ikke liker dette!
Jeg blir ikke kvalm, men føler meg uvel. Litt sånn overmett-uvel.
Jeg kan føle meg litt urvete i kroppen.
Videre så får jeg kraftig spyttansamling i munnen, nesten sånn som en får før en må spy.
Det virker som om det er spytt eller slim som kommer opp fra magen og som må ut.
Siden jeg merker dette ubehaget ganske tidlig, så stopper jeg å spise og det er heldigvis ikke mye for mye mat jeg har rukket å få i meg. Det tar ca 10-15 minutter før det går over igjen.
Da føler jeg meg helt vanlig igjen.
Og, siden jeg totalt sett antageligvis har fått i meg for lite under måltidet - bare spist for fort - så blir jeg sulten igjen i løpet av et par timer.
Så, når jeg kjenner at jeg begynner å bli mett så må jeg være forsiktig, sjekke klokka slik at det ikke er fordi jeg har spist for fort.
Det viktigste med å ikke spise for fort er ikke at det er ubehagelig å få en slik kroppslig reaksjon. Det viktigste med ikke å spise for fort er at da får jeg i meg mer mat. Og det er ikke lett å få i seg nok nærig hver dag, så hvert måltid teller. Og hvert måltid bringer meg nærmere en idealvekt, og et godt og aktivt liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar