onsdag 11. januar 2012

Vil jobbstress påvirke vektnedgang negativt?

Det siste ett og et halvt år har jeg (før operasjonen) brukt Herbalife. Dvs at jeg har byttet ut frokost og lunch med herbalife-shaker blendet med skummet melk. Det første halve året gikk jeg ned 15 kilo. Det var jeg strålende fornøyd med. Jeg hadde "gått på meg" disse kiloene i en periode med en stressende jobb, med stress som ikke var håndterbart. For la det være sagt, jeg liker å ha mye å gjøre, jeg liker å ha mange baller i luften, jeg tolererer stress godt, og jeg er veldig flink under press.
Men, stresset må være håndterbart, og jeg må ha en form for mestringsfølelse.
Etter dette første halvåret med Herbalife byttet jeg stilling. Der opplevde jeg igjen stress uten mestringsfølelse og mulighet til å sette egne grenser, håndtere stresset på min egen måte og situasjonen opplevdes meget ubehagelig. I løpet av det kommende året (dvs fra 2011) la jeg på meg de 15 kiloene jeg akkurat hadde gått først opp, og så ned.
Alternativet, når kroppen ikke helle reagerte på Herbalife, var å begynne å vurdere en overvektsoperasjon.
For, det var ikke noe tvil om at kroppen fikk inn færre kalorier enn jeg forbrukte. Men alikevel gikk jeg opp i vekt. Et annet alternativ ville ha vært å slutte i bedriften eller forsøke å bytte stilling. Men, det var ikke noe alternativt slik jeg opplevde det.
Når jeg nå, etter operasjon og 5 ukers hjemme starter å jobbe igjen så er jeg veldig spent på hvordan kroppen vil reagere på jobbsituasjonen, og om jeg vil fortsette å gå ned i vekt, slik overvektsoperasjoner normalt fører til.

Om kroppen ikke fortsetter å gå ned i vekt, etter operasjon - og etter at jeg går tilbake til jobb, ja da må jeg revurdere karrierevalget mitt.
For det er jo ingen rike menn å finne, slik at jeg kunne vært hjemmeværende pianospilledame med veldedighetsluncher, bingo og venninnevinglass før lunch.

Jeg føler litt på at dette blir den store lakmustesten for om valget for operasjon var rett. Har jeg kastet hundre tusen kroner i dass, eller valgte jeg rett!
Fortsettelse følger.

1 kommentar:

  1. jeg kan godt synge litt når du spiller piano, jeg trenger absolutt litt veldedighet og være salongberuset (les overforfrisket) før lunsj -høres helt fabelaktig ut

    SvarSlett