søndag 18. desember 2011

Gastric sleeve 12 desember 2011 på Aleris i Oslo

Hei, jeg går over til norsk.
Altså!
12 desember møte jeg på Aleris i Oslo kl 0930 med godt humør.
Jeg var fastende fra kl 24 kvelden før. Fastende betydde at jeg ikke kunne spise, men jeg kunne drikke litt vann frem til 4 timer før jeg ankom (egentlig frem til 4 timer før operasjon tror jeg egentlig det er).
Det kunne vært fint om de hadde spesifisert litt, HVA fastende egentlig betyr. Jeg er ikke så bekymret over ikke å få spise kvelden i forveien, eller frokost samme dag. Men, om jeg ikke får drikke vann i 12-18 timer, da blir jeg mer bekymret.
Jeg må ikke glemme å nevne at jeg hadde fått en sprøyte (fikk den på infomøtet i forhånd, skrev avtale, sprøyte for å forhindre blodpropp)
Nuvel.
Da jeg kom til Aleris ble jeg vist til mitt rom.
Så begynte de med en gang å klargjøre meg for operajson. Jeg var nr 4 til å bli operert denne dagen, og nr 2 var alt inne.
Jeg tok på meg "sykehuskjole" som hadde knepping foran og ikke rumpa bar. Jeg beholdt truse på.
Og det gode humøret selvsagt.
Så kom en anestesilege, dvs DEN anestesilegen og satt inn en ledning - heter det veneflon kanskje - slik at de kunne sprute inn ting i hånda mi. Skikkelig legespråk her nå!
Jeg ble rett etterpå hentet, både jeg og senga mi, og vi rullet (jeg gikk) inn til operasjonssalen rett over gangen. Jeg fikk med meg adidas-tøflene mine der jeg tøflet avgårde.
I opersjonssalen var alle i gang med å forberede til min operasjon.
En kirurg ba meg legge meg på operasjonsbordet, og han stroppa beina mine fast med noe som virket som luftputer for kanskje å holde godt blodtrykk i overdelen av kroppen. Så ga anestesilegen meg oksygen i maske, før han sprøytet inn bedøvelsen i armen. Jeg sovnet inn med en gang, og var avslappe i kroppen.
De anbefalte å ha gode tanker i holdet slik at man fikk en god hvile.

Da jeg våknet opp etter operasjonen ble jeg akkurat rullet på plass på post-operativsalen.
Den første følelsen var at jeg hadde hatt en knakandes god søvn!
De fortalte at jeg hadde hatt en vellykket gastic sleeve, og alt var bra.
Jeg var trøtt og tørst. Og jeg fikk slik liten skumgummikjærlighet-på-pinne med vann å suge på. Den monnet jo ikke mye, men jeg fortsatt å suge på de, og forsøke å ikke tenke på tørsten.
Jeg slappet av og hvilte og sov videre.
Etter en time snakket pleieren til meg da jeg var våken, og ba meg sette meg opp.
Jeg ble uvel, og slapp å forsøke å gå.
Jeg la meg ned og fikk kvalmestillende medusin (jeg vet det heter medisin, men Pippi sier medusin).
En timer senere ble jeg snakket til igjen og jeg forsøkte å sette meg opp igjen. Jeg satt ogsa da litt på sengekanten, men var fortsatt uvel, la meg ned igjen og fikk mer kvalmestilende.
Den neste timen jeg satt meg opp hadde nok den kvalmestillende medusinen virket og jeg var ute og gikk litt. Da ble også senga mi kjørt tilbake til rommet, mens jeg gikk ved siden av. Det var bare rett borti gangen, ikke mange metrene, men jeg kjente at jeg var matt.
Under hele oppvåkningen kjente jeg ingen smerter.
Da jeg kom meg på rommet lå jeg med døra åpen, slik at pleierne kunne gå forbi og se meg idet de passerte.
Jeg var blitt fortalt at jeg måtte opp å gå hver time, circa.
Det gjorde jeg, uten problemer.
Jeg ble fort trøtt, og var noe ukonsentrert og susete. Men alt i alt var jeg i strålende form.

Jeg skudde på tv med så ikke noe særlig på. Det var mer for å ha litt lyd. Jeg tok et par telefoner og sendte noen smser, og døset videre. Jeg drakk vann, og kjente at det skule lite til før det kjentes ut som at det stoppet seg i bringa.
Jeg drakk så mye jeg orket.

Utover ettermiddagen og kvelden ble min urin (pardon my French) mørkere, og mørkere enn jeg liker, så jeg sa ifra til en pleier. De satte da drypp på meg over natta. Jeg hadde ikke fått i meg mer enn ca 1 liter næring dag 1. Og første dag var jo fremmøtet på fastende mage, så operasjon, så kroppen hadde fått litt lite væske.
Dagen etter føltes også kroppen bedre, siden jeg hadde fått intravenøs væske.

Jeg husker ikke om jeg sov i sykehuskjolen første natta eller om jeg tok på pysj. Tror jaggu jeg tok på pysj og syns det var gromt.
Senga hadde hevet hodedel, slik at det var behagelig, og jeg sov godt-ish. Jeg var våken noen ganger, men hadde ingen smerter. Jeg fikk smertestillende etc kl 0700, 1700 og 2300. Det holdt for meg.
Så var det natta på opersasjonesdagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar