mandag 3. desember 2012

Det er ok å miste muskelmasse

Etter operasjonen fikk jeg informasjon om at jeg burde spise minst 60 gram protein hver dag. Eller var det 80 gram? Tja, det husker jeg sannerlig ikke. Men, poenget var; spis mye proteiner, og spis mindre fett og karbohydrater. Når jeg etter operasjonen gikk på sparebluss, og var underernært (ja, det blir jo det når jeg ikke klarer å få i meg mer enn pittelite mat), så skulle jeg spise mye proteiner for ikke å miste muskelmasse men heller fett. Jeg har mistet mye fett. Men jeg har også mistet muskelmasse.
For meg som har drevet aktivt med idrett i mange år, fra jeg var liten, så hadde jeg mye grunnmuskulatur. I tillegg så har jeg fått fettmuskler. Det vil si, muskler som kroppen trenger for å komme seg rundt med 20-30-40 kilo for mye vekt. Disse musklene ønsker jeg ikke nødvendigvis å behold. Så det må være ok for meg at jeg mister disse.
Etter å ha gått ned 40 kilo, og kan bruke klær i str 38,40 og 42, har jeg alikevel en BMI over 25, og er overvektig på BMI-kalkulatoren. Pffttt... sier jeg til det!
Men, nå kan jeg begynne å forme kroppen! Hvis det er det jeg ønsker.
Jeg kan trene mer spesifikt på bestemt muskler. Hvis jeg trener mer biceps/triceps (overarmsmuskler foran og bak) er jeg helt sikker på at jeg får strammet opp grevinnearmene litt. Det er ikke mye grevinnearmer jeg har, men jeg har ikke vondt av å jobbe mot et mål!
Ved å ta litt flere situps kan jeg bygge flere magemuskler, kanskje dra på meg en six-pack isteden for en vaskeball..., og samtidig trimme huden på magen og sikkert hjelpe den til å trekke seg sammen litt.
Ved å jobbe og trene beina vil jeg forme muskulaturen mer slik jeg ønsker den. Stramme opp lår og trimme legger. Og med gå-steg eller trappetrening kan jeg trene rumpe litt. Den syns jeg nesten er blitt borte!

Det er bare bra å miste noe muskulatur som jeg ikke ønsker, men så må jeg passe på å legge til den muskulaturen jeg ønsker å ha! Det er viktig å ikke la operasjonen bli en sovepute!

Er jeg motivert til å trene? Ja, jeg er 98 000 kroner motivert!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar