fredag 18. mai 2012

Innveiing annenhver uke?

Nå er det fem måneder og 6 dager siden jeg ble operert. Fremdeles så går vekta nedover, men tidvis litt sakte. En eller annen gang vil vekta måtte stabilisere seg. Og om det ikke stabiliserer seg selv, så vil jeg måtte gjøre det ved å spise mer. Eller, spise mer karbo og fett for å hindre uønsket vektnedgang. Dvs, jeg ønsker absolutt ikke å bli for tynn. Litt morsomt at jeg for en gangs skyld i livet kanskje skal måtte bekymre meg over å bli for tynn forøvrig!
Jeg tror det vil være mulig å stabilisere vekta ved å spise mer og annen næring. I følge ernæringseksperten på Aleris er dette måten jeg kan kontrollere min vekt. Jeg tenker at det også vil være et tidsspørsmål før jeg kan begynne å veie meg annenhver uke. Eller, kanskje hver måned. Jeg kjenner fokuset ikke lengre er på innveiing hver mandag. Jeg syns jeg egentlig har gått ned de kiloene jeg ønsket, og kroppen er fin, og kommentaerer og tilbakemeldinger sier også så. Nå blir et egentlig noen "kosekilo" (Åh som jeg hater når alle dame-ukeblader skriver kose-mat, kose-klær, kose-ting, kose-helg...kose.kose.kose...) som kanskje gir meg litt å gå på i fasen jeg skal stabilisere vekta. Og, det er ingen fare enda at jeg blir for tynn. Ihvertfall ikke med BMI på 30, og fremdeles må bruke str L/44-46.

Hovedpoenget mitt var at det ikke blir nødvendig å veie meg hver uke. Jeg skal fortsette med det litt til, men begynner en mental forberedelse på at vekta vil gå saktere nedover enn kanskje underbevisstheten liker, og slik at innveiing mer sjelden heller er morsommere. Og jeg undervurderer ikke behovet for at jeg bruker tid på å forberede meg på denne fasen. Ved å tanketrene i noe tid først, tror jeg at jeg blir mer bevisst og blir bedre på å fokusere på de rette ting når tiden kommer.

2 kommentarer:

  1. Imponert av din tanketrening, hode må være med, men det fremtoner seg som det vanskeligst.
    Tenkte jeg skulle spørre om noe jeg har lurt litt på. Etter en varm dag med mye aktivitet er det lett å bli kjempetørst. Utrolig godt å styrte to store glass med vann da. Men... Hvordan ter seg dette med minimage?

    SvarSlett
  2. Jeg har alltid likt vann og kunne "bælme" en halvliter vann om jeg trengte det. Nå gjør jeg ikke det lengre. Om jeg drikker 2-3 desiliter vann sammenhengende så virker det som om magen fort blir full. Men, hvis jeg venter bittelitt så kan jeg drikke litt mer. Jeg kan altså ikke drikke like fort som før. Det er mulig det ligger litt mentale sperrer her, siden jeg er anbefalt å ta mindre slurker. Men, det kjennes også fort at magen fylles opp. Det er en litt annerledes følelse, men ikke tvil om at det er det som skjer.
    Kroppen klarer max å ta opp 2,5 dl hvert 15 minutt, samme hvor mye du svetter. Resten komme ut som urin. Når jeg har gjennomført store styrkeprøver forsøker jeg å drikke ca 2,5 dl pr 15 minutter siden jeg vet at dette er det kroppen klarer å ta inn. Jeg drikker nok litt over 2,5 dl pr 15 min, men tenker at det ikke er vits i å drikke MYE mer. Jeg kunne tidligere også drikke mer hvis jeg visste eller kjente at jeg var dehydrert, men jeg tror egentlig det ikke er noe vits i.
    Så, magen er mindre, det kjennes. Og bevisstheten skal også huske det.

    SvarSlett