mandag 5. mars 2012

Neste mål; å kunne lage middag i mindre posjoner!

Jeg er veldig glad i gresk mat. Jeg ukependler og når jeg kommer hjem på fredag kveld lager jeg ofte moussaka, gresk salat og tzatsiki. Jeg tror jeg nesten ikke kan bli lei denne maten. Eller annen gresk mat. Jeg har desverre ingen gresk restuarant i nærheten av der jeg bor eller jobber, så det letteste er å lage maten selv. Hyggelig er det også.




Men, når jeg nå lagde moussaka på fredag, så har jeg etter tre middager over halve formen igjen. Puh.... Jeg må begynne å finne løsninger på hvordan jeg skal lage mindre mat. Når jeg lager moussaka bruker jeg lettere ost og karbonadedeig. Jeg bruker skummet melk og lettere fetaost (finnes i Sverige med 10% fett). Tzatsikien lages på rømmekolle (ekstra lett rømme). Det blir så deilig! Og hvis jeg tar et glass Louis Jadot så blir måltidet perfekt.


Jeg har en favoritt-gryterett som bestemor pleide å lage, med kjøttdeig, tomatpurre, gulrot/erter, og med karve! Den smaker godt. Du kan har poteter eller makaroni/spaghetti til. Jeg lagde en gryte med karvegryte rett etter at jeg startet å spise vanlig mat igjen, etter operasjonen altså. Da fryste jeg ned 5 plastbokser med gryterett, og har ikke orket å begynne å spise på de enda. Jeg bommet totalt på hvor mye mat jeg lagde. 

Jeg syns rester er ok, men det er grenser. Når jeg har spist det samme i tre dager begynner tålmodigheten å slite litt. Og motivasjonen. Dette gjør det veldig fristende å gå ut å spise. Maten blir lagd til meg, og jeg kan eventuelt ta med rester hjem.

Men det er dyrere å gå ut, og spesielt for oss som bor i grisgrente strøk uten siviliserte restauranter i nærheten, men bare Statoils nylagde boller å bli fristet av. Nei, jeg får fortsette å lage mat selv, men heller kaste maten når jeg går lei. Det er begrenset hva jeg får plass til i fryseren, og jeg glemmer fort hva jeg har der. Så, den kostnaden får jeg ta, for å kunne få tilpasset og god mat.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar