fredag 2. mars 2012

Tre måneders kontroll på Aleris

Neste uke er det tre måneder siden operasjonen. Blodprøvene i desember viste at jeg hadde litt lavt innhold av D-vitamin og kalsium. Så, ved siden av multivitaminer, omega 3 og somac (for magesyre og for å unngå magesår) har jeg spist D-vitamin og kalsium. Jeg tok blodprøver sist uke på min lokale helsestasjon og resultatene var på Aleris (jeg fikk med ferdig utfyllt skjema fra Aleris da jeg dro derra etter operasjonen). Jeg har nå normalt innhold av både kalsium og d-vitamin, så jeg kan slutte å ta tabletter for det. Jeg skal fortsette med somac til esken er tom, og det er vel til uka tror jeg.
Siden magen er redusert så kraftig som den er så tar den opp litt lite B-12. Og nå viste blodprøven at jeg har veldig lavt innhold av B-12. I steden for å ta det hver tredje måned, skal jeg nå ta det hver måned. Etter tre måneder ser vi om verdien har normalisert seg. Jeg får ny resept på B-12, samt skjema for å ta blodprøve for å sjekke B-12, ferdig tilsendt fra Aleris. Da kan jeg ta prøven hvorsomhelst, og resultatet sendes til Aleris slik at de har kontroll på meg.
Veldig smidig.

Det er deilig å ikke trenge å at kalsium lengre, for de tablettene er så store. Nå hadde jeg faktisk forglemt meg og kjøpt mer kalsium og D-vitamin i Sverige, men jeg får sette det på lager i tilfelle mine verdier går ned igjen. I utgangspunktet trenger jeg ikke ta en slik sjekk før om 9 måneder, dvs 1 års kontroll. Men pga det lave B-12-resultatet planlegger jeg ny blodprøve i slutten av mai.

Jeg ble veid med klær på, og etter frokost, og vekten viste minus 18 kilo - slik jeg hadde på innveiing sist mandag. Ifølge denne magiske vekta der, som viser kroppsfett, beinvekt, fettvekt etc har jeg gått ned 40% av overvekten.
Vi hadde en liten diskusjon på det da jeg har grov beinbygning og en del muskelmasse. Jeg mener at jeg ikke kan gå ned 30 kilo til, da jeg vil bli alt for tynn. Jeg er veldig fornøyd om jeg går ned 10 kilo til. Om jeg går ned enda 10-20 kilo så begynner jeg å bli skrantin! Og det ønsker jeg ikke. Som bestemor sa, det er bra å ha litt å tære på om en skulle bli syk.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med at blodprøven viste gode verdier på så og si alt. Andre verdier som var innenfor spennet i desember, hadde blitt enda bedre nå. Og dette er igjen et bevis på at jeg valgte rett når jeg knuste sparegrisen for å betale for mine egen helse og lykkelige fremtid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar