søndag 4. mars 2012

Tygg x 20, og svelg!

Jeg kjenner at jeg begynner å bli litt ivrig når jeg spiser. Spesielt om jeg er veldig sulten. Etter at jeg begynte på jobbe igjen så er det av og til ikke så lett å huske å spise regelmessig. Eller, så ofte som jeg bør. Jeg har kjøpt en veggklokke jeg skal sette opp på kontoret, kanskje det gjør det bedre. Og så kan jeg dekorere annethvert tall med matbilder.

Da jeg ble operert ble vi informert om at vi må tygge maten godt. Det er bedre for kroppen, og det er bedre for en mindre magesekk. Det kjenner jeg er lett å glemme nå. Jeg må bli flinkere til å tygge godt nok og lenge nok. 20 tygg pr bit skal være bra. Det vet jeg ikke om jeg noen gang vil klare, men jeg kjenner at magen reagerer om jeg ikke tygger godt nok. Og spesielt om det er litt tung mat, for eksempel kjøtt. Og hvis kjøttet er litt seigt så kjenner jeg det ihvertfall om jeg ikke tygger godt.
Jeg må begynne å tygge lengre og bedre. Jeg vet ikke helt hva jeg skal finne på så jeg husker det, men som alt annet er dette en vanesak og treningssak. Og det er ikke behagelig å bli uvel etter å ha spist for fort, tygget for dårlig eller få i meg mat som magen ikke vil ha. Testet i dag, en halv vaffelplate. Det gikk bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar