onsdag 28. desember 2011

Dag 16 - 28 desember overgang til moset mat

Idag har tilvenningsfase nummer 2 startet. Fase en var de første 2,5 uker med kun flytende føde etter å ha gjennomført gastric sleeve operasjon. I de neste dagene skal jeg vende magen til å behandle moset mat.
Hovedsaken etter operasjonen har vært å ikke irritere magesekken og operasjonssåret først og fremst. Feil mat og for mye mat ville kunne skade magesekken og såret, og i værste fall kunne det skade stingene (dvs titanstiftene som sitter i magesekken og lapper den sammen).
Jeg ØNSKER jo ikke å skade meg selv! Så, jeg følger de råd jeg har fått.
Idag har jeg forsøkt meg på knekkebrød. Ja, det er faktisk anbefalt som moset mat da vi vitterligen tygger og behandler knekkebrødet veldig godt før vi svelger. Testet og funnet i orden!
Wasa husman er knakndes godt så det er innkjøpt. I tillegg hadde Wasa en periode for et år siden da de solgte, tja, hva skal jeg kalle det; smørbrødkjeks kanskje? Det var småkjeks som passet fint med tapas eller ost. En type var spelt med sesamfrø, og en type var speltkjeks med havsalt. Så vidt jeg har forstått har de sluttet å produsere de så jeg fikk kjøpt opp restene fra en butikk i Sverige i sommer. Det skal holde noen frokoster!
Idag smakte Wasa husman best, og jeg delte et knekkebrød i to og tok leverpostei på en del og makrell i tomat på den andre delen. Som reserver hadde jeg et par-tre småkjeks (de overnenvte) med mager smøreost. Jeg orket kun husman-knekkebrødet til måltidet. Da var jeg mett.

Jeg må forsøke å fokusere på å få i meg mere proteiner så til "middag" lagde jeg en omelett av to egg. Jeg hadde i gressløk, salt og pepper og kokt skinke som jeg delte i små ruter. I tillegg tok jeg på litt mager smøreost. Jeg orket halvparten til ett måltid. Om man ikke er kresen er det bare å slenge restene av ett måltid i kjøkeskapet så har du til neste måltid også.
Jeg hadde lyst til å ha i litt brunet løk også, i bittesmå biter, men jeg velger å være litt forsiktig da jeg ikke vet om og hvordan magen kan reagere.

For å rekke 3 måltider og 2-3 mellommåltider må jeg være veldig målbevisst! Timene går fort.
Men, det har vært spennende å forsøke seg frem idag, og det blir spennende å se hva jeg skal forsøke i dagene fremover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar