torsdag 29. desember 2011

Hvordan lage kreative oppskrifter for moset mat

Så har jeg forsøkt meg på moset mat i to dager. Det går bra.
Jeg kjenner at magen blir fortere mett med moset mat, enn med suppe.

Knekkebrød er godt, og jeg deler det i to og har på leverpostei og markell i tomat. Slik får jeg i meg sunne stoffer som proteiner og fiske-fett (omega 3). Jeg orker ett knekkebrød til et måltid.

Til middag brunet jeg løk, champignon og kjøttboller, og jeg kokte opp litt fiberrik makaroni.
Jeg tok noen skjeer av hvert og hadde i en bolle, tok på litt skummet melk og startet stavmixeren.
Det smakte veldig godt.
Det blir ikke mye en klarer å få i seg så jeg tar heller resten av et måltid neste gang jeg skal ha et måltid. Dette gjør jeg for å sikre at jeg får i meg nok næring selvsagt, men også for å slippe å kaste halve tallerkner med mat etter hvert måltid.
Det kjennes at magen jobber hardere med moset mat enn med flytende mat, og jeg kjenner det i noe tid etterpå.

Det er ikke noe problem å få måltidet til å være minst 20 minutter, jeg tror jeg spise middag i en time idag, med veldig små biter som tygges godt. Alternativet er å spise for fort og mye, og kanskje bli syk eller kaste opp. Det ønsker jeg ikke.

Men, det er klart, etter noen dager vil jeg vel bli litt lei, om jeg ikke har funnet noen lure, nye oppskrifter.
Jeg skal forsøke meg på potetmos i morra, med kyllig/kalkunpølser i. Det skal også bli godt tenker jeg.
Fokuset er nå mat med mye protein, og under 10% karbohydrater og fett.
Og, moset da, ihvertfall i 2,5 uker til.
Om jeg finner ut hvordan jeg kan legge ut oppskrifter på denne bloggen så skal jeg gjøre det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar