onsdag 28. desember 2011

Hvorfor være sykmeldt etter en gastric sleeve

Da jeg skulle skrives ut fra Aleris etter operasjonen fikk jeg med en sykemelding på seks uker.
I utgangspunktet ville selve inngrepet gitt en ukes sykemelding, men siden magen må vendes til mat igjen så trenger jeg denne tiden hjemme i ro og fred. Det tar faktsik noe tid å planlegge å få i seg nok væske, spesielt når jeg har gått kun på flytende fødei 2,5 uker.
Jeg anta at det blir lettere etter at jeg kan gå over til vanlig mat, men jeg hadde ikke klart å være i full jobb samtidig som jeg ikke klarer å få i meg nok næring.

De første to ukene ble jeg fort trøtt og litt matt. Jeg antar noe av årsaken var at jeg hadde vært igjennom full narkose. Og kroppen har jo tross alt blitt skjært i.
Videre så kan jeg ikke holde normalt tempo når jeg ikke klarer å få i meg nok næring.
Målet er jo å få i meg mindre næring, eller i hvertfall mindre kalorier. Men, det er lett å forbli litt matt om jeg ikke klarer å få i meg nok vann og andre drikker med næring.
Så jeg er veldig glad for at jeg har denne tiden hjemme i ordnede forhold i et kjøkken jeg kjenner og hvor jeg har alt jeg trenger.

Jeg tror kanskje jeg skal dra innom Åhlens og kjøpe en pitteliten rød porsjons-stekepanne som der har der. For det første er den søt! For det andre så lyser den opp! For det tredje så holder det å lage eggerøre med ett egg, og da holder det å bruke denne lille, søte stekepanna!

Neste misjon i morra blir å utvide mellommåltidsreportoaret mitt. Det kan jo ikke bli sånn at jeg bare skal ta yoghurt og melk til mellommåltidene, selv om det er gode proteinkilder. Jeg får sove på det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar