lørdag 7. januar 2012

God dag, og hvordan går det så med psyken?

Jo takk! Det går bra.

Et av de tema som diskuteres i forbindelse med overvektsoperasjoner er hvordan man samtidig med vektnedgangen også må passe på hodet. Ikke det at man slanker hodet, og det er kanskje problemet. Man slanker og endrer kroppen. Man endrer klær og kanskje aktiviteter. Totalt sett er dette store endringer i livet. Men, inni hodet er det kanskje det samme bildet - selvbildet - som blir værende igjen.
Etter et unummerert antall slankekurer, og vellykkede sådan (det er det at jeg ikke klarer å holde vekta nede!) så har jeg jo merket dette fenomenet.

Jeg har mange ganger gått ned mye i vekt, men selv om jeg ser "normalvektig" ut så er ikke nødvendigvis hodet noe mer fornøyd med meg selv. Det kan jo skape utfordringer, om man ikke tar det for det det er.
Jeg velger å ikke legge all lykke og trivsel i en mening, eller i en faktor. Så, min lykke hviler ikke i en Versace-jeans i størrelse 38. Min lykke hviler ikke i å få rævva ned i et flysete, og jeg mener ETT flysete. Og min lykke ligger ikke i at alle skal like meg.

Min lykke defineres av en rekke faktorer; hva klarer jeg å fokusere på? Og, fokuserer jeg positivt eller negativt? Jobben; forferdelig om dagen, eller; klarer jeg å fokusere på de små lykkeglimt innimellom som er der, men som jeg trenger å fokusere på for å huske. Trening; uff, jeg har trent kun en gang - og det var forrige uke. Eller, jeg har trent en god økt forrige uke. Det kan jeg gjøre bedre. Samtidig så har jeg vasket huset og brukt kalorier der. Jeg har ryddet ned jula og bær esker opp og ned trappa, og jeg har bært ved. Samtidig gikk jeg rundt på senteret i 5 timer og så på salget. Jeg har ihvertfall holdt meg i aktivitet. Eller; jeg har bare gått ned 1,5 kilo denne uka! Nei, men så flott at jeg har gått ned 1,5 kilo denne uka. Det er ikke lett. Tenk om jeg hadde klart å gå ned det samme hver uke fremover! Nei, så flott! Og nå som jeg kommer igang med trening også, så vil sikkert vektnedgangen bli noe lettere.

Jeg velger om jeg kun husker de negative tankene og opplevelsene, eller om jeg skal tolke opplevelser og tanker positivt. Jeg vet at det ikke er lett å endre det som er inni hodet! Men, jeg har jo ikke blitt gal av vektnedgangen i de andre slankekurene jeg har hatt. Og, nå! Nå, som jeg har virkelig investert i helsa mi, jo så jaggu skal dette blir bra! Ikke det at jeg blir lykkelig som tynn eller tynnere! Men, jeg kan gjøre flere ting som jeg vil, og det er lykke i seg selv!
Hva kan jeg og hva har jeg?
Lykken er...husker du de små tegningene i Det Nye?
Jeg velger min lykke selv!

"Den lykken du søker bak blånende fjell,
kan hende du alltid har eiet den selv."
Arne Paasche Aasen

"Det vesentlige ved lykken er ikke rikdom og nytelse, men aktivitet, den frie utfoldelsen av evner, samt vennskap med gode mennesker."
Aristoteles
"Lykkelig er den som ikke sørger over hva han mangler, men gleder seg over hva han har."
Demokrit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar