lørdag 7. januar 2012

Indisk mat - noget krydret

Idag er det jo lørdag. Og det er en dag som jeg forsøker å lage en god middag.
Jeg er veldig glad i indisk mat, og idag har jeg derfor lagt chicken tikka masala.

Det var veldig enkelt for jeg kjøpte ferdig stekt kylling, og et glass med ferdig tikka masala saus. Det eneste jeg tok i i tillegg var en liten t-skje med chillipaste. Også kokte jeg en desiliter med fibermakaroni og la oppi.
Og da jeg tok mat i bolle klar for servering la jeg en kladd rømmekolle (ekstra lett rømme) i midten, i tilfelle det skulle være for sterkt. Det var ikke for sterkt, men deilig akkuratpassesterkt.
Det er fantatisk godt å få mat som det smaker mye av.
Å leve på flytende og moset mat kan bli kjedelig i seg selv, og om jeg ikke gidder lage ordentlig mat som faktisk smaker noe - eller mye, ja da blir det enda mer kjedelig. Og det kan til tider blir vanskelig å forholde seg til denne dietten.
Jeg antar at det er på grunn av operasjonssåret i magesekken at Aleris er veldig nøye med at jeg er forsiktig de første 5 ukene til såret har grodd.
Jeg forsøker å følge dette så godt jeg kan.
Jeg moset ikke kylligbitene jeg hadde i tikka masala-sausen, men tygde veldig godt. Og jeg har brukt en time på middag. Da har jeg spist noe som tilsvarer kanskje 7 spiseskjeer mat. Eller i størrelsesorden en banan.
Det er lett å tenke på denne banan-formen, da jeg fikk vite at magesekken min nå er på størrelse med en banan. Så, det vil si at jeg ikke kan presse mer mat enn det som passer inn i en banan da. Om jeg ønsker å bli stup-mett.
Krydret mat gikk ihvertfall greitt. Og nå har jeg tikka-middag 2-3 ganger idagene fremover.
Deilig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar