fredag 13. januar 2012

Harrytur - ja hva skal en kjøpe?

Idag har jeg vært på Harrytur. Vanligvis har jeg kjøpt kjøtt, kylling og oster når jeg er på Harrytur.
Og, selvsagt litt annet småtterier som ender opp med å bli dobbelt som dyrt som det jeg hadde planlagt å kjøpe.
Jeg spiste lunch i en vanlig kafe. Jeg valgte potetmos, kjøttboller og tyttebærsyltetøy. Jeg fikk lov å kjøpe barneposjon og spise ca halvparten. Det van kjempegodt, og det var vanskelig å spise sakte. Men, det var mekting og jeg mistenker det var fløtesaus. Dette måltidet holdt hele veien hjem også. Det viktigste var at magen tålte maten, og at jeg ikke fikk noen negative reaksjoner. Og det er jo deilig å kunne finne ok alternativer ut blant "normale" folk. Potetmosen var hjemlaget og det var deilig.
Så, nå, hva skulle jeg kjøpe? Rådene fra Aleris er mat med mest mulig proteiner, og helst under 10% fett og karbohydrater. Tja. Så jeg kjøpte ikke potetmospulver eller fibermakaroni. Jeg må se hvordan middagsvanene mine endres før jeg vet om jeg bruker potetmos og fibermakaroni til middag.
Jeg tenkte faktisk ikke over å kjøpe kyllingfileter. Det var litt dumt, men jeg får ta det neste gang, og jeg har noe i frysern. Med kylligfileter kan jeg lage chicke tikka masala, med litt chilli oppi så er det en nytelse. Jeg kan også lage kyllig stroganoff. En oppskrift jeg fant i oppskriftsboka til Inger, hun med rugbrødet vet du. Kjempegod oppskrift! Det smaker faktisk stroganoff.
Jeg kjøpte biffkjøtt som jeg kan bruke i biff stroganoff, eller som biff! Lett-bernaise sauusepakker ligger så og si innenfor målprosentene på fett og karbo. Videre kjøpte jeg en pakke med gratinerte poteter, ferdig blandet, som var under 10% på fett og karbo. Da har jeg en flott biffmiddag. Broccoli eller løk og sjampignon er godt inne på skiva for hva jeg kan spise som tilbehør. De eneste begrensningene her er jo at magen orker så lite mat. (Men det er jo fint, og faktisk hva jeg ønsker!)
I Sverige fant jeg flere oster med rett fett og karboposent, og også leverpostei. Serranoskinke er innafor, og kan kuttes opp og blandes i f eks eggerøre. Fantastisk godt!
I en frysedisk fant jeg lasagna fra Weightwatchers. Siden den fyller kravene ligger den nå i fryseren min.
Jeg kjøpte karbonadedeig, og en pakke med moussakamix. Og en pakke fetaost under 10% fett. Da er jeg halvvegs til moussaka, gresk salat og tzatsiki. Tzatsiki blander jeg alltid med rømmekolle alikevel, så det bør gå bra! Jo, også fant jeg matfløte med under 10% fett/karbo. Hvis jeg lager tomatsuppe, har i egg og en liten slump matfløte så er middagen etter en travel dag sikret.
Da har jeg faktisk alle favorittmiddagene mine nesten klare.
I tillegg bruker de en del desserter i Sverige a la kompotter som vi brukte mye før. Jeg kjøpet en "melkeflaske" med aprikossuppe, eller aprikoskompott. Den var under på fett og karbo selvsagt. Jeg kan spise den som den er, men forventer at det er litt søt. Men jeg kan ta litt skummet melk over.
Jeg kunne selvsagt kjøpt litt koke skinke, men det har jeg hjemme.
Jeg kjøpte litt vin, for når jeg kan ta en glass igjen. Ifølge Aleris skal jeg vente 3 måneder før jeg drikker alkohol igjen. Jeg må jo innrømme at jeg tok et glass hvitvin på nyttårsaften, men brukte over 4 timer på ett glass. Det gikk bra. Men, det hadde vært godt med en glass vin snart.
Så, det tar nok litt mer tid å bli kjent med matvarene på ny, men jeg har vært vant til å bruke skummet melk, rømmekolle, kesam, lettere oster, karbonadedeig etc. Jeg regner med at det går bra å tilvenne seg.
Også kjøpte jeg lilla vinterstøvler som jeg skal gå på turer med! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar