tirsdag 3. januar 2012

Å trene eller ikke trene - det er spørsmålet

Jeg lurer litt på når jeg kan begynne å trene. Da tenker jeg ikke på de gåturene som kirurgen anbefalte meg å starte med så snart jeg kunne. Men, sit-ups, løfte vekter, jogging etc. Jeg vil nok være litt forsiktig med å spille f eks innebandy i noe tid, for å unngå at noen bumper inn i magen min.
Nå over jul som det har vært vinterføre og tidvis veldig glatt utendørs så har jeg vært på shoppingsenteret. Jeg har gått rundt inne på shoppingsenteret i 2-3-4 timer. Og det er da jammen meg slitsomt nok. Og det var en tålmodinghetsprøve også, sånn rett før juleaften. Men, det er ihvertfall litt trim.
Jeg har vært inne på en link anbefalt fra Aleris idag; vektopersjon.no Der skrives det mye om mangt. Og jeg ser at forskjellige sykehus anbefaler forskjellige ting når det gjelder trening og når man skal starte med det.
Dvs, på denne websiden gjengis hva de opererte husker de har blitt anbefalt.
Så, jeg lurer på om jeg skal forsøke å ta noen forsiktige situps i morra. Så ser jeg.
Uansett, når jeg trener så er viktig å slutte om det gjør vondt.
Det vil jeg jo kjenne ganske snart. Uttapåsårene er så og si grodd, og jeg kjenner nesten ikke til noen inni magen. Så, da kan jeg ta sjansen å prøve.
Jeg har vært veldig forsiktig med å løfte over 10 kg, pr arm, slik som anbefalt.
Jeg skal forsøke å drøye en eller to uker til med slik løfting, selv om jeg ser på denne websiden at noen har begynt å løfte, f eks sine små barn, mye tidligere enn det.
Hvis det går bra med situps så kan jeg også forsøke en joggetur kanskje. Da må jeg bort i treningsstudioet og finne en tredemølle, for med snø og is ute tar jeg ikke sjansen på å forsøke utendørs.
Med mindre jeg finner en rimelig utenlandstur for noen dager, til et sted som ikke har snø.
Ellers så er det vel bare noen måneder til snøen går her, så da kan jeg jo "snart" løpe ute her hjemme også...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar